​​​​​​​در ادامه چرخش پایتخت‌های عربی به سوی سوریه، این بار نخست‌وزیر عراق پس از ۱۲ سال، با هدف گسترش مناسبات راهی همسایه غربی شد.

تقویت مقاومت، برون‌داد حضور السودانی در شام / کارشناسان درباره اهمیت سفر نخست وزیر عراق به سوریه پس از ۱۲ سال می‌گویند

به گزارش قدس آنلاین، مراسم استقبال رسمی بشار اسد از محمد شیاع السودانی در کاخ «الشعب» دمشق انجام شد. «فؤاد حسین» وزیر خارجه، «اثیر سلمان» وزیر بازرگانی و سرلشکر ستاد «قیس رحیمه» معاون فرماندهی عملیات مشترک از جمله همراهان السودانی در این سفر هستند. از سال ۲۰۱۱ تاکنون هیچ نخست‌وزیری از عراق به سوریه سفر نکرده بود.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که به دنبال لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و حضور اسد در نشست سران اتحادیه عرب، کشورهای عربی یکی پس از دیگری روابط خود را با دمشق به حالت عادی‌ باز می‌گردانند. رئیس‌ جمهور سوریه نیز ۲۹ اردیبهشت در سی و دومین نشست سران کشورهای عربی در جده شرکت کرد و طی این سفر با بسیاری از مقامات کشورهای عربی، از جمله «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. 

رئیس جمهور سوریه در نشست خبری پس از دیدار با نخست وزیر عراق به تمجید از نقش الحشدالشعبی در مبارزه با تروریسم پرداخت.اسد گفت: ما به ارتش عراق و الحشدالشعبی به سبب مبارزه با تروریسم درود می‌فرستیم. تروریسم یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در منطقه با آن روبه‌رو هستیم که به علت حمایت غرب از آن از بین نمی‌رود.

وی ادامه داد: ما با السودانی پرونده مبارزه با مواد مخدر را بررسی کردیم. چالش بزرگ دیگر دزدی بخش بزرگی از سهم عراق و سوریه از آب‌های دجله است.  

السودانی هم در این نشست تأکید کرد کلید امنیت منطقه و ثبات مقابله با چالش‌های اقتصادی مشترک است.

وی افزود: از اقدامات برای رفع تحریم‌های سوریه حمایت می‌کنیم. ما دوباره بر موضع خود در مخالفت با اشغالگری اسرائیلی در سوریه و فلسطین و لبنان تأکید می‌کنیم. 

اهداف سفر چیست؟
سفر مقام ارشد عراقی به سوریه آن هم پس از چندین سال از جهات مختلف حائز اهمیت است و اینکه چه پرونده‌هایی روی میز طرفین بوده، به عنوان پرسشی مهم در محافل سیاسی مطرح است.
 

سیدرضــا مـیـرابـیـان، کـارشـنـاس ارشـد مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار مـا دربـــاره اهمیت سفر نخست وزیر عراق به سوریه، اظهار می‌کند: این اقدام باید در سال گذشته انجام می‌شد؛ چرا که روابط میان دمشق و بغداد همواره به دور از تنش و درگیری بوده است. البته طی مدت ۱۲ سال اخیر دیدارها میان دوکشور در سطح وزرای خارجه برگزار می‌شد. امروز ملت سوریه در شرایط تحریم اقتصادی قرار دارند و سفر محمد شیاع السودانی می‌تواند سرآغاز یک تحول جدید با آینده روشن برای دو کشور باشد.

وی به مسئله حضور آمریکایی‌ها در سوریه پرداخت و افزود: آمریکایی‌ها سعی دارند با آوردن ناوگان دریایی و هوایی خود به منطقه در سوریه ماندگار شوند، اما در مقابل نیروهای مقاومت خواستار اخراج اشغالگران از این کشور هستند و این سفر شاید به نوعی پشتیبانی عراق از سوریه باشد.

او در ادامه تصریح کرد: نخست وزیر عراق با سفر به دمشق از مشروعیت و حاکمیت سوریه حمایت کرده است و از طرف دیگر عراق خود را متحد سوریه در برابر گروهک‌های تروریستی از جمله داعش می‌داند. از سوی دیگر نقش بغداد در انتقال  سوخت و کالاهای  اساسی به دمشق بسیار مؤثر بوده است. 

کـارشـنـاس ارشـد مسائل غرب آسیا به مسئله نزدیکی مناسبات پایتخت‌های محور مقاومت پرداخت و گفت: این حضور همچنین نشان‌دهنده انسجام و هماهنگی در سه پایتخت مهم محور مقاومت یعنی تهران، دمشق و بغداد است، امروز تمام ملت سوریه و عراق یکپارچه خواستار خروج کامل نظامیان آمریکایی از  منطقه هستند.

نزدیکی پایتخت‌های محور مقاومت
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل هم درباره مناسبات میان دمشق و بغداد، اظهار کرد: سفر نخست وزیر عراق به دمشق در چارچوپ مناسبات میان دمشق و بغداد قابل تحلیل است و از طرف دیگر براساس اظهارات وزیر خارجه سوریه حجم خسارات سوریه در جنگ با داعش افزون بر ۷۱۰ میلیارد دلار است و این کشور نیازمند کمک‌های خارجی برای  بازسازی شهرهای خود است . از طرف دیگر آمریکایی‌ها در مناطق نفت‌خیز شرقی سوریه مثل الحسکه و دیرالزور  به غارت ثروت ملی این کشور ادامه می‌دهند. به دلیل حضور  آمریکایی‌ها و اجازه ندادن آن‌ها برای  استخراج، این سفر می‌تواند بسیاری از مسائل اقتصادی، امنیتی و تجاری سوریه را حل و فصل کند. 

وی به شرایط این روزهای اراضی اشغالی قدس نیز پرداخت و  اظهار کرد: امروز شکاف‌های داخلی در تل‌آویو و اعتراضات و درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد منطقه در آستانه یک تحول امنیتی و نظامی است.  بنابراین تقویت محور مقاومت برون‌دادی است که در این سفر می‌توان به آن اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.